Sunday, February 5, 2012

Soaljawab(1) - Tanah pusaka

Gambar hiasan: tanah dan rumah pusaka menjadi rebutan waris

Soalan:
 

Assalamualakum, apakah yg perlu dbuat d atas tanah yang keluasannya melebihi 1 ekar yg tinggi nilainya tetapi hanya ada satu penama sahaja sedangkan di situ terdapat 11 tuanpunya rumah. Arwah bapa telah mewasiatkan supaya tanah ini diwakili dengan satu penama sahaja. Arwah telah menukarkan namaya kepada nama abang sulung. Abang sulung telah diamanahkan oleh arwah supaya tidak membubuh banyak nama d atas tanah tersebut. Arwah berpesan kepada saya dan adik-beradik lain supaya menjaga hak yang telah dibahagikan masing-masing. Rumah-rumah yang dibina di situ adalah yang telah dibahagi-bahagikan oleh arwah. Bagaimanakah nasib 10 orang lagi yang tiada pun namanya dalam geran tersebut.



 

Jawapan:
 

Fakta: Tanah 1 ekar tersebut mengikut undang-undang adalah hakmilik abang sulung seorang sahaja (geran di atas nama beliau seorang). Jika dia meninggal dunia, harta tersebut tertakluk kepada waris beliau.
Tetapi sebagai muslim, arwah bapa menjadikan abang sebagai pemegang amanah dan adik beradik mempunyai hak.

Penyelesaian: Terdapat 4 cara yang boleh dipilih

1. Abang sulung perlu membuat wasiat yang lengkap. Nyatakan di dalam wasiat beliau status tanah tersebut adalah pusaka peninggalan arwah bapa dan hak adik-beradik lain keatas tanah tersebut.
   - Masalah mungkin timbul jika waris beliau tidak memberi kerjasama. Perlu diberi penerangan sewajarnya tentang hak harta orang lain.

2. Untuk tanah keluasan 1 ekar, ideal untuk dijadikan 4 Lot Banglo sahaja. Jadi pecahkan kepada 4 bahagian dan 4 orang tersebut perlulah membayar hak waris lain yang mengikut harga semasa.

3. Nilaikan tanah tersebut mengikut harga semasa dan salah seorang dari waris membelinya. Hasil jualan dibahagikan kepada waris yang berhak.

4. Buat trust deed untuk menyatakan yang abang sulung tadi adalah sebagai pemegang amanah kepada harta tersebut untuk kepentingan semua waris lain, bukan pemilik mutlak








Sekiranya anda memerlukan maklumat lanjutan tentang penyediaan perancangan harta pusaka dan wasiat, boleh hubungi saya:



Abd Karim Abu Bakar
(Perancang Harta Pusaka Islam)
Telefon/Telegram: 011 035 6552
Email: abdkarimiep(at)gmail.com
FB page: Perancangan Harta Pusaka Anda
 

No comments:

Post a Comment