Saturday, May 26, 2012

Cara Membuat Wasiat Dengan as-Salihin Trustee Bhd

Lalai tulis wasiat punca bahagi harta tertangguh

Adakah ini akan berlaku kepada saudara pula?
 
Sebagai Perancang Harta Pusaka Islam dari syarikat as-Salihin Trustee Bhd, saya kerap menerima pertanyaan cara membuat wasiat dengan as-Salihin Trustee Bhd. 

Di sini saya nyatakan secara ringkas proses membuat surat wasiat:

1. Pelanggan akan hubungi saya, Abd Karim Abu Bakar (email: abdkarimiep@gmail.com) atau Facebook Page (http://on.fb.me/PerancanganHartaPusakaAnda) akan minat untuk membuat wasiat.

2. Saya akan membuat temujanji dengan Pelanggan sekiranya berada di Lembah Kelang samada di rumah Pelanggan, pejabat atau kedai mamak.

Sekiranya di luar Lembah Kelang penjelasan akan dibuat secara telefon, email atau Facebook sahaja.
 
3. Semasa bertemu dengan Pelanggan, saya memerlukan maklumat berikut:

Senarai lengkap harta. Ini termasuk alamat harta dan nombor akaun bank, Tabung Haji, KWSP, ASB dan sebagainya.

4. Senarai nama waris dan bukan waris yang akan menerima harta yang diwasiatkan.

5. Peratus pembahagian harta kepada setiap waris/bukan waris. Contohnya:

      (i) KWSP: Isteri: 50%, Anak Pertama: 25% dan Anak Kedua: 25%

     (ii) Rumah Teres: Lot 25, Jalan Kasawari, Kampung Pendang, Kedah: Isteri 100%

    (iii) Saham ASB: Bahagikan samarata kepada semua anak-anak

     (iv) Kondo di Mentari Court, Sunway: Diwakafkan kepada Jabatan Agama Islam Selangot. Hasil sewa bulanan dibahagikan 50% kepada rumah anak yatim dan 50% kepada fakir miskin

6. Semua maklumat di atas akan saya serahkan kepada pejabat as-Salihin Trustee Bhd di mana peguam mereka akan membuat draf wasiat.

7. Dalam masa tiga hari, as-Salihin akan emailkan kepada saya draf wasiat. Saya akan menyemak kesahihan fakta. Jika OK, saya akan forwardkan draf wasiat itu kepada Pelanggan.

8. Jika Pelanggan setuju dengan draf wasiat, maka hardcopy wasiat akan dicetak. Saya akan membawa dokumen wasiat itu kepada Pelanggan untuk ditandatangani dengan dua saksi.

9. Saya akan membawa balik dokumen asal wasiat ke Pejabat as-Salihin di Kelana Jaya untuk didaftarkan dan disimpan. Kemudian, salinan wasiat berserta 2 kad wasiat akan diserahkan kepada Pelanggan untuk disimpan. Maka tamatlah prosesnya.
 
10. Keterangan lanjut mengenai proses penyediaan wasiat boleh hubungi saya secara email, Facebook http://on.fb.me/PerancanganHartaPusakaAnda  atau telefon 019 355 6552
 
Sekiranya anda memerlukan maklumat lanjutan tentang penyediaan perancangan harta pusaka, Wasiat, Harta Sepencarian, Hibah dan Amanah, boleh hubungi saya:





Abd Karim Abu Bakar
(Perancang Harta Pusaka Islam)
Telefon/Telegram: 011 1035 6552
Email: abdkarimiep(at)gmail.com
FB page: Perancangan Harta Pusaka Anda

1 comment: