Monday, November 5, 2018

Wang Khairat ASNB

Masih ramai pendeposit Amanah Saham Bumiputera (ASB), Amanah Saham Nasional (ASN) dan lain-lain tabung amanah di ASNB tidak mengetahui bahawa mereka layak menerima wang khairat apabila meninggal dunia.

Saya cuba mencari maklumat di portal ASNB (http://www.asnb.com.my) tapi tidak menjumpai apa-apa maklumat berkaitan wang khairat kematian. Cuma yang ada artikel lama akhbar Utusan di sini: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0708&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=bs_07.htm

Keratan Akhbar Utusan bertarikh 08/07/1998


Sebenarnya waris boleh menuntut wang khairat kematian ini dalam masa enam (6) bulan selepas kematian pemegang akaun. Tak kira jika pencarum ada banyak akaun, katakan ada 3 akaun seperti ASB, ASN dan ASW2020, tetap hanya boleh tuntut wang khairat kematian sekali sahaja.

Syarat-syaratnya:
1. Bagi simpanan 10 unit hingga 4,999 unit, khairat kematian sebanyak RM 200.00 (dua ratus).
2. Simpanan 5,000 unit hingga 10,000 unit, khairat kematian sebanyak RM 1,000.00 (satu ribu).
3. Simpanan 10,001 unit ke atas, khairat kematian sebanyak RM 2,000.00 (dua ribu).

Wang khairat ini boleh dituntut di pejabat ASNB dan juga agent ASNB seperti Maybank, CIMB, RHB dan Pejabat Pos. Tapi kena check dengan agent kerana apabila saya ke RHB bank mereka minta saya pergi terus ke pejabat ASNB.

Di Maybank pula, mereka menerima walaupun kerani di kaunter mengatakan mereka jarang terima urusniaga wang khairat ASNB, jadi terpaksalah mereka menghubungi pihak ASNB sebab sistem kepunyaan ASNB, untuk mendapatkan step-step di dalam sistem tersebut. Hampir sejam lebih juga dengan beberapa kali telefon ASNB, dengan beberapa kali saya duduk kena panggil ke kaunter dan ulang alik duduk ke kaunter haha. Anyhow saya solute kerani di situ sebab tolong dari mula sampai selesai proses.

Berikut adalah langkah-langkah untuk menuntut wang khairat ASNB.
1. Beritahu kaunter pertanyaan yang anda hendak membuat urusan wang khairat kematian. Kaunter akan berikan borang Bantuan Khairat BS 6 seperti di bawah. Anda akan di minta untuk isikan dahulu sebelum no giliran diberikan.

Borang Bantuan Khairat BS 6


2. Sediakan dokumen original seperti berikut: 
     a. Sijil kematian asal 
     b. Surat Beranak asal waris yang menuntut 
     c. Kad Pengenalan asal waris yang menuntut 

Kalau boleh kesemua dokumen di atas di buat satu salinan (copy), jika tak sempat tak pe, kerani kaunter akan fotostatkan untuk anda. 

3. Bila dah dapat no giliran, anda bolehlah menunggu di tempat yang sepatutnya sehingga no anda di panggil. 

4. Apabila no anda di panggil, banker akan proses permohonan. Kalau dapat banker yang biasa buat akan cepat. Kalau kena macam saya jadilah macam saya ceritakan seperti di atas haha. 

5. Dalam kes saya, arwah ayah mempunyai simpanan melebihi 10 ribu unit, maka jumlah wang khairat yang diterima sepatutnya RM 2 ribu. Tapi agent hanya boleh bagi RM 200 secara cash. Baki akan ASNB berikan dalam bentuk cek. 

6. Laju juga ASNB berikan cek ni. Saya buat urusan di Maybank hari isnin 29 Oktober 2018, dapat cash RM 200. Hari Jumaat dah terima cek berjumlah RM1,800 menerusi surat, seperti di bawah. Jika lihat cek bertarikh 30 Oktober 2018, maksudnya sehari selepas terus cek dikeluarkan oleh ASNB. Tempoh terima berdasarkan kelajuan pihak Pos Malaysia menghantar surat tersebut.


Cek dari ASNB


Semoga perkongsian ini dapat membantu anda menuntut wang khairat kematian ASNB



Abdul Karim Abu Bakar 
Shariah Estate Planner 
011-1035 6552

No comments:

Post a Comment