Wednesday, October 26, 2011

Soaljawab Faraid: Anak Angkat, Anak Tiri dan Anak Tidak Sah Taraf

Senario:
Pak Mat sudah berkeluarga. Mempunyai 1 orang anak lelaki dengan isteri pertamanya. Isteri pertama ini telah meninggal dunia. Pak Mat berkahwin semula dengan isteri kedua yang telah merupakan janda beranak 1. Hasil perkongsian hidup dengan isteri kedua, Pak Mat dikurniakan dengan 1 orang anak perempuan. Pak Mat juga telah mengambil seorang anak angkat lelaki. Kedua-dua ibu bapa PakMat sudah tiada. PakMat mempunyai 1 ekar tanah, 2 buah rumah banglo, 2 apartment yang disewakan dan 2 kereta. Katakan PakMat meninggal dunia dan tidak membuat wasiat, bagaimanakan cara pembahagian harta pusaka beliau? 

Jawapan:
1. Kenalpasti semua waris PakMat.
Waris faraid PakMat adalah 1 anak lelakinya, 1 anak perempuannya dan isteri keduanya. Anak angkat dan anak tiri dari isteri keduanya bukanlah waris faraid.

2. Kira pembahagian faraid
Isteri - 1/8, Baki harta kepada anak-anak dengan nisbah anak lelaki 2 dan anak perempuan 1. Anak lelaki - 14/24 dan Anak perempuan - 7/24
Boleh gunakan Kalkulator faraid di http://www2.esyariah.gov.my/esyariah/calculator/sifarbm.nsf/Pengenalan?


Kesimpulan: Tanpa wasiat, anak angkat dan anak tiri PakMat tidak mendapat apa-apa bahagian dari harta pusaka PakMat

Apa patut PakMat lakukan jika mahukan anak angkat dan anak tirinya mendapatkan bahagian harta pusakanya?

1. Semasa hidup PakMat membuat dokumen wasiat.

2. Di dalam dokumen wasiat, PakMat boleh memberikan 1/3 daripada hartanya kepada bukan waris. Dalam kes ini, PakMat boleh mewariskan hartanya kepada anak angkat dan anak tirinya tertakluk kepada 1/3 bahagian hartanya. PakMat boleh memberi lebih daripada 1/3 tapi tertakluk kepada persetujuan warisnya, dalam kes ini isterinya dan anak lelaki dan perempuannya.

3. Jika PakMat hendak memastikan anak angkat dan anak tirinya mendapat lebih daripada 1/3 tanpa dibantah waris faraid, maka semasa hidup PakMat boleh menggunakan instrument Deklarasi Hibah. Harta yang dihibahkan tidak lagi menjadi harta pusaka apabila beliau meninggal.

4. Jika PakMat mahukan isterinya mendapat lebih banyak hartanya, bukan hanya 1/8 bahagian apabila beliau meninggal, PakMat boleh menggunakan instrument Deklarasi Hibah. Satu lagi cara PakMat boleh juga menggunakan Deklarasi Harta Sepencarian. Bahagian harta yang diisytharkan dalam Deklarasi Harta Sepencarian tidak lagi menjadi harta pusaka apabila beliau meninggal.

Nota: Untuk anak tak sah taraf, hanya berhak mewarisi harta pusaka ibunya sahaja.

Lihatlah bagaimana dengan membuat wasiat, PakMat dapat memastikan segala hasratnya terlaksana apabila beliau meninggal kelak. Anda bagaimana?

Anda mahu membuat wasiat atau ingin maklumat lanjut? Hubungi saya:


Abd Karim Abu Bakar
Syariah Estate Planner
Telefon/Wassap: 011 1035 6552
Email: abdkarimiep<at>gmail.com
FB Page: Perancangan Harta Pusaka Anda

No comments:

Post a Comment